Шевцов А.Г.

Шевцов Андрій

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, Заслужений працівник освіти України, професор кафедри ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова

Никоненко Наталія

кандидат педагогічних наук, доцент, докторант кафедри ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова

 

 

КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ СПЕЦІАЛІЗАЦІЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ У США ТА В УКРАЇНІ

Мета нашої промови полягає у порівнянні особливостей спеціалізацій майбутніх вчителів спеціальної освіти у США та в Україні, формулюванні пропозицій реформування відповідної галузі вітчизняної підготовки педагогів.

Порівняльний аналіз переліку спеціалізацій вчителів спеціальної освіти та розроблених стандартів підготовки таких фахівців у США та в Україні дозволяє зробити висновки про існування певної контраверсійності у розумінні предметного поля галузі спеціальної освіти та про необхідність запровадження подальших змін у систему підготовки вчителів спеціальної освіти та інклюзивного навчання в Україні, серед яких введення інституту наставництва, створення більш розгалуженої системи та класифікації спеціалізацій вчителів спеціальної освіти, врахування факторів підвищення ефективності підготовки фахівців, серед яких відмова від щорічних нововведень та перманентних змін в освітніх програмах їхньої підготовки.

Перед системою спеціальної освіти та інклюзивного навчання  України вельми гостро стоїть проблема кадрового забезпечення освітнього процесу. Адже підготовка педагогічних кадрів для спеціальної освіти та інклюзивного навчання є вкрай важливою особливо нині, у час реформування системи освіти України, метою якого є її оновлення та долучення до світових стандартів освіти, що ставить нові вимоги перед закладами освіти всіх рівнів. Саме тому вважаємо доцільним порівняти досвід організації підготовки вчителів спеціальної освіти у США та в Україні, зокрема визначення переліку їх спеціалізацій, забезпечуючи наслідування ефективних кроків однієї з провідних освітніх систем світу та оминаючи можливі проблеми.  

Підготовкою педагогічних працівників для роботи із дітьми з особливими освітніми потребами (надалі – ООП) займаються у тридцяти трьох закладах вищої освіти України із потенційною можливістю випускати близько чотирьох тисяч фахівців із ступенем бакалавра та магістра щорічно, переважна більшість яких отримувала універсальну спеціалізацію 016 «Спеціальна освіта». Ухваленням наказу № 1202 від 17.09.2019 [8] Міністерством освіти і науки України запроваджено перелік спеціалізацій підготовки здобувачів вищої освіти ступенів бакалавра та магістра за зазначеною вище спеціальністю, за якими з 2020 року здійснюватиметься формування і розміщення державного замовлення.

Для початку необхідно зазначити одну характерну для США рису: в американському фаховому педагогічному середовищі традиційно вважається, що вчителі осіб із ООП спочатку повинні отримати педагогічну освіту для навчання дітей із типовим розвитком та мати певний досвід роботи за фахом і лише згодом можуть здобути освіту вчителя спеціальної освіти за однією із спеціалізацій.

Такий підхід відслідковується з 1929 р. відповідно до рішення конференції у Білому Домі, яким було рекомендовано, що вчителям спеціальної освіти слід спочатку завершити педагогічні курси вчителя дітей із типовим розвитком, бажано вчителя початкової освіти, і також відпрацювати за фахом щонайменше два роки. Хоча ця рекомендація була ухвалена майже століття тому, у часи, коли більшість вчителів проходили дворічний курс підготовки у «нормальних школах» (пізніше їх називали вчительські коледжі), традиція міцно вкоренилася в американському суспільстві. Її підтвердження ми бачимо зокрема у такому факті: кількість бакалаврів, що завершують спеціальність «Початкова освіта» майже втричі більша кількості бакалаврів спеціальної освіти, але кількість магістрів більша на спеціальності «спеціальна освіта». Наприклад, Державний університет міста Беміджі, штат Міннесота, (Bemidji State University, Minnesota) у 2018/19 н.р. видав 80 дипломів бакалаврів за спеціальністю «Початкова освіта (Elementary Education and Teaching)» та 20 дипломів магістрів за спеціальністю «Спеціальна освіта, загальна (Special Education and Teaching, General)», за якою на рівні бакалавр підготовка не здійснюється.

Оскільки вчителі спеціальної освіти та інклюзивного навчання  повинні розбиратися в особливостях організації освітнього процесу учнів із різними психофізичними порушеннями, для визначення спеціалізацій навчальних програм підготовки вчителів спеціальної освіти у США було запроваджено категоріальний підхід, який спирався на особливості навчання учнів залежно від типів таких порушень. Тож спеціалізації чинних у США відповідних  освітніх програм підготовки вчителів розроблені на основі категоріального підходу відповідно типам розладів та порушень розвитку, які мають учні спеціальної освіти та інклюзивного навчання.

У звіті «Умови освіти» Національного центру статистики освіти США зазначено основні типи обмежень життєдіяльності. Так, серед 7 мільйонів  учнів спеціальної освіти 34% складають учні з обмеженими навчальними можливостями, 20% ‒ учні з мовленнєвими порушеннями, 14% ‒ із соматичними та іншими захворюваннями (туберкульоз, астма, епілепсія, лейкемія, діабет тощо), 9% ‒ із розладами аутистичного спектру, 6% ‒ із затримкою розвитку, 6% ‒ із інтелектуальними порушеннями, 5% ‒ із емоційними розладами, 2% ‒ із множинними розладами, 1% ‒ із порушеннями слуху, 1% ‒ із порушеннями функцій опорно-рухового апарату.

Зазначені порушення склали основу запровадження спеціалізацій підготовки американських вчителів спеціальної освіти, визначених у таксонометричній схемі «Класифікатор навчальних програм» (Classification of Instructional Programs (CIP)). Схема розроблена Національним центром статистики освіти Департаменту освіти США у 1980 році та оновлена у 1990, 2000, 2010 та 2020 роках, тобто кожні десять років вона піддається ревізії відповідно до потреб суспільства та з урахуванням розвитку наукових знань.

Пропонуємо порівняти перелік спеціалізацій підготовки вчителів спеціальної освіти в США згідно Класифікатору освітніх програм (Classification of Instructional Programs) та в Україні (згідно Наказу  МОНУ від 07.09.2019  № 1202 «Про затвердження переліку спеціалізацій підготовки здобувачів вищої освіти ступенів бакалавра та магістра за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта», за якими здійснюється формування та розміщення державного замовлення»):

 

Перелік спеціалізацій підготовки здобувачів вищої освіти
Спеціалізації вчителя спеціальної освіти у США Їхні відповідники в Україні, за якими здійснюється державне фінансування
13.1001 – спеціальна освіта (загальна) (Special Education and Teaching, General)
13.1003 – навчання осіб із порушеннями слуху, включаючи  глухоту (Education/Teaching of Individuals with Hearing Impairments Including Deafness) 016.4 –  сурдопедагогіка
13.1004 – навчання обдарованих та талановитих (Education/Teaching of the Gifted and Talented)
13.1005 – навчання осіб із емоційними розладами (Education/Teaching of Individuals with Emotional Disturbances) 016.2  -олігофренопедагогіка
13.1006 – навчання осіб із інтелектуальними порушеннями (Education/Teaching of Individuals with Intellectual Disabilities)
13.1013 – навчання осіб із розладами аутистичного спектру (Education/Teaching of Individuals with Autism)
13.1014 – навчання осіб із затримкою розвитку (Education/Teaching of Individuals Who are Developmentally Delayed)
13.1007 – навчання осіб із множинними розладами (Education/Teaching of Individuals with Multiple Disabilities)
13.1008 – навчання осіб із порушеннями функцій опорно-рухового апарату та іншими фізичними розладами (Education/Teaching of Individuals with Orthopedic and Other Physical Health Impairments) 016.3 –

ортопедагогіка

13.1009 – навчання осіб із порушеннями зору, включаючи сліпоту (Education/Teaching of Individuals with Vision Impairments Including Blindness) 016.5   – тифлопедагогіка
13.1011 – навчання осіб із обмеженими навчальними можливостями (Education/Teaching of Individuals with Specific Learning Disabilities)
13.1012 – навчання осіб із мовленнєвими порушеннями (Education/Teaching of Individuals with Speech or Language Impairments) 016.1 –

логопедія

13.1015 – навчання осіб за спеціальними програмами раннього втручання (Education/Teaching of Individuals in Early Childhood Special Education Programs)
13.1016 – навчання осіб із травматичними ушкодженнями мозку (Education/Teaching of Individuals with Traumatic Brain Injuries)
13.1017 – освіта учнів початкової школи за спеціальними навчальними програмами (Education/Teaching of Individuals in Elementary Special Education Programs)
13.1018 – освіта учнів базової середньої школи за спеціальними навчальними програмами (Education/Teaching of Individuals in Junior High/Middle School Special Education Programs)
13.1019 – освіта учнів середньої школи за спеціальними навчальними програмами (Education/Teaching of Individuals in Secondary Special Education Programs)
13.1099 – спеціальна освіта та навчання (інші категорії) (Special Education and Teaching, Other)

 

Порівняльний аналіз програм підготовки дозволяє зробити висновок про певні розбіжності у розумінні предметного поля галузі спеціальної освіти у США та в Україні, які виявляються у питаннях, обговорення яких пропонуємо нижче.

  1. У відповідній нормативно-правовій базі України відсутня універсальна спеціалізація (узагальнена освітня програма) спеціальності 016  «Спеціальна освіта».
  2. Існують різні підходи в спеціалізаціях підготовки вчителів, робота яких полягає у навчанні учнів із інтелектуальними та поведінковими порушеннями в Україні та США: навчання осіб із емоційними розладами; навчання осіб із інтелектуальними порушеннями; навчання осіб із множинними розладами; навчання осіб із розладами аутистичного спектру; навчання осіб із затримкою розвитку тощо.
  3. У США та Україні існує концептуальна відмінність у трактуванні галузі підготовки та функціональних можливостей фахівців, що працюють із особами із мовленнєвими порушеннями. У США спеціальність логопед (логопедичний патолог (Speech-Language Pathologist/Speech-Language Therapist) – код спеціалізації 51.0203) відноситься до галузі здоров’язберігаючих / медичних наук, тому в цій країні вчителі спеціальної освіти не мають права здійснювати жодних логопедичних процедур для учнів спеціальної освіти. Відповідний фахівець в Україні відноситься до галузі педагогічних професій із подібним переліком функціональних обов’язків.
  4. В українському переліку спеціалізацій та в практиці фахової підготовки відсутня спеціалізація «навчання талановитих та обдарованих учнів», що засвідчує недостатню увагу до надання якісних освітніх послуг для дітей та дорослих, що демонструють винятковий інтелектуальний, психомоторний або мистецький талант або потенціал, мають винятковий талант зрілості чи соціального лідерства, і сприяння спеціальній підготовці охочих до навчання таких учнів.
  5. Спеціалізація «навчання учнів із обмеженими навчальними можливостями» (specific learning disabilities) в українському переліку відсутня, хоча контингент дітей в Україні із зазначеними відхиленнями від норми існує.
  6. В українській нормативній базі у площині системи підготовки вчителів спеціальної освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266 «Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти») формально відсутня градація за етапом навчання осіб із ООП (навчання дітей за програмами раннього втручання, молодшого дошкільного віку, учнів початкової/базової/старшої школи за спеціальними навчальними програмами тощо).

Пояснення до цих пунктів слухач може знайти у повному тексті нашої статті у матеріалах конференції.

На наш погляд наведена характеристика буде неповною без зазначення ще двох програм підготовки фахівців, які безпосередньо задіяні в освітньому процесі спеціальної освіти, але формально відносяться до інших галузей підготовки: 13.0402 «Адміністрування спеціальної освіти» (Administration of Special Education); 13.1501 Помічник вчителя (Teacher Assistant/Aide).

Висновки. Проведений аналіз переліку спеціалізацій у США та Україні переконує у необхідності впровадження спеціалізації (освітньої програми) загальної  кваліфікації (без нозологічної диференціації) вчителя спеціальної освіти та інклюзивного навчання, оскільки переважна більшість таких учителів  у США отримують дипломи про вищу освіту зі спеціальної освіти без відповідної деталізації.

Ознайомлення із системою підготовки вчителів спеціальної освіти США також дозволяє нам зробити висновок про необхідність створення більш розгалуженої системи спеціалізацій вчителів спеціальної освіти, зокрема запровадити підготовку педагогів: до роботи із обдарованими та талановитими учнями; до викладання в умовах інклюзивного освітнього середовища у початковій, базовій та старшій школі за спеціальними програмами навчання; до використання програм раннього втручання; до навчання осіб із емоційними розладами, розладами аутистичного спектру, із затримкою розвитку, із множинними розладами тощо.