Соціальна реабілітація осіб з виразною інтелектуальною недостатністю

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Соціальна реабілітація осіб з виразною інтелектуальною недостатністю

  1. Мета вивчення навчальної дисципліни: підготовка майбутніх корекційних педагогів до роботи в закладах МПСП, МОЗ, МОН, де перебувають діти з помірною та тяжкою розумовою відсталістю, формування у студентів розуміння сутності соціальної реабілітації, розвиток вміння визначати мету і завдання реабілітаційної діяльності залежно від потреб клієнта.

Міждисциплінарні зв’язки: вступ до спеціальності «Спеціальна освіта», спеціальна психологія, психодіагностика, психокорекція, психотерапія, корекційна педагогіка, фізична реабілітація.

  1. Вивчення дисципліни «Соціальна реабілітація осіб з виразною інтелектуальною недостатністю» передбачає формування в студентів наступних компетенцій: загальнонаукових (базові уявлення про основи корекційної педагогіки, що сприяють розвитку загальної культури та соціалізації особистості); професійних (сучасні уявлення про особливості практичної роботи з особами, які мають порушення психофізичного розвитку; уявлення про завдання, напрями, зміст, методи, засоби, форми корекційної допомоги особам з тяжкими порушеннями інтелекту, здатність застосовувати сучасні освітні, реабілітаційні, інформаційні, технології у роботі з особами, які мають тяжкі інтелектуальні порушення в умовах закладів, служб, організацій, установ сфери освіти, охорони здоров’я, соціального захисту; базові уявлення про основи реабілітаційної, соціально-побутової, психолого-педагогічної підтримки осіб з виразною інтелектуальною неповносправністю; здатність організовувати та здійснювати навчальну, виховну, корекційну та розвивальну роботу з особами звиразною інтелектуальною неповносправністю з урахуванням структури порушення, вимог освітніх стандартів).

Студент зможе реалізувати здобуті компетентності під час працевлаштування до: спеціального дитячого дошкільного закладу,   спеціальної загальноосвітньої школи, реабілітаційного центру.

  1. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Змістовий модуль 1. Соціальна реабілітація дітей з виразною інтелектуальною недостатністю.

Тема 1. Поняття соціальної реабілітації. Медико-соціальні проблеми дітей звиразною інтелектуальною недостатністю.

Тема 2. Комплексна реабілітація та створення індивідуальних програм розвитку дітей з виразною інтелектуальною недостатністю.

Тема 3. Технології соціальної реабілітації дітей з тяжкими порушеннями інтелекту.

Тема 4. Використання діагностичних методик у роботі з дітьми з помірною і тяжкою розумовою відсталістю.

Змістовий модуль 2. Корекційно-педагогічна робота у спеціальних закладах.

Тема 1. Корекційно-педагогічна робота з  дітьми з виразною інтелектуальною недостатністю.

Тема 2. Сучасні підходи до організації процесу навчання дітей з помірною, тяжкою та глибокою розумовою відсталістю.

Тема 3. Психолого-педагогічні умови формування соціальної поведінки дітей з помірною та тяжкою розумовою відсталістю.

Тема 4. Робота з батьками дітей з тяжкими порушеннямиінтелекту у спеціальних закладах.

Тема 5. Моніторинг та оцінка якості послуг із соціальної реабілітації дітей з виразною інтелектуальною недостатністю.

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни (кредитів ЄКТС – 4, загальна кількість – 120 годин, у тому числі 40 годин аудиторної, 80 – самостійної та індивідуальної роботи).
  2. Форма підсумкового контролю: екзамен.
  3. Викладання навчальної дисципліни забезпечує Гаврилов О.В., кандидат психологічних наук, доцент кафедри логопедії та спеціальних методик.
  4. Перелік основної літератури:
  5. Воспитание и обучениедетей в условияхдомов-интернатов : пособие для педагогов / И. К. Боровская [и др.]; под ред. Т. В. Лисовской. – Минск: НИО, 2007. – 216 с.
  6. Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі: навчальний посібник / О. В. Гаврилов. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2009. – 308 с.
  7. Єжова Т. Є. Соціальна реабілітація дітей з інвалідністю : навч. посіб. / Т. Є. Єжова. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – 284 с.
  8. Коррекционно-педагогическаяработа в домах-интернатах для детей с умственным и физическимнедоразвитием: учеб.-метод. пособие для педагогов / И. К. Боровская [и др.]; под ред. Т. В. Лисовской. – 2-е изд. – Минск : Четыречетверти, 2010. – 392 с.
  9. Обучение и воспитание детей в условиях центра коррекционно-развивающего обучения и реабилитации : пособие для педагогов и родителей / С. Е. Гайдукевич, В. Гайслер, Ф. Готан [ и др.]; науч. ред. С. Е. Гайдукевич. – Минск: УО «БГПУ им. М. Танка», 2007. – 144 с.
  10. Служби раннього втручання в Україні: шлях до інтеграції / за наук. ред. Н. А. Бастун. – Київ : ІКЦ «Леста», 2005. – 182 с.
  11. Шевцов А. Г. Методичні основи організації соціальної реабілітації дітей з вадами здоров’я: [монографія] / Шевцов А. Г. – К. : НТІ «Інститут соціальної політики», 2004. – 239 с.
  12. Шевцов, А. Г. Освітні основи реабілітологii: монографія / А. Г. Шевцов. – К. : «МП Леся», 2009. – 483 c.
  13. Шипицына Л. М. «Необучаемый» ребенок в семье и обществе. Социализация детей с нарушением интеллекта / Л. М.Шипицына. – 2-е изд., перераб. и дополн. – СПб : Речь, 2005. – 477 с.