ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ З МЕТОДИКОЮ
- 1. Метою вивчення навчальної дисципліни “Трудове навчання з методикою” є оволодіння студентами методиками та сучасними технологіями формування в учнів молодших класів з тяжкими порушеннями мовлення трудових знань, вмінь та навичок передбачених шкільним курсом з ручної праці.
Дисципліна пов’язана із загальною та спеціальною педагогікою; загальною, віковою, педагогічною та спеціальною психологією; блоком дисциплін медичного циклу, після яких і вивчається згідно навчального плану. Подача дисципліни проходить паралельно із вивченням інших спеціальних методик.
- Основні компетентності оволодіння якими забезпечує вивчення даної дисципліни є, знати: структуру і будову шкільної програми з ручної праці; особливості психофізіологічного розвитку дітей з тяжкими порушеннями мовлення; принципи, методи, прийоми та засоби подачі матеріалу в молодших класах спеціальної школи; властивості та особливості різних видів сировини (паперу, картону, тканини, деревини, природних матеріалів тощо); призначення обладнання та інструментів, необхідних для обробки матеріалів перерахованих у програмі; техніку безпеки на уроках праці; методику реалізації професійно-просвітницької роботи. Вміти: складати і використовувати у практичній роботі креслення, технічні малюнки, предметні і графічні технологічні карти, які відображають послідовність виготовлення виробів включених в діючу програму для спеціальної школи; виготовляти вироби передбачені планом занять та програмою та необхідне навчально-методичне забезпечення уроків; планувати, формувати і контролювати трудову діяльність учнів на уроках ручної праці; складати плани-конспекти уроків та методично грамотно їх проводити; дотримуватись правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
- 3. Змістовий модуль один: «Спеціальна методика ручної праці».
Спеціальна методика трудового навчання забезпечує формування технології якісного оволодіння предметом «Ручна праця» в молодших класах школи для дітей з тяжкими порушеннями мовлення; розкриває закономірності засвоєння різних сторін трудового процесу, визначає і вмотивовує засоби передачі знань дітям із порушеннями мовленнєвого розвитку та іншими нозологіями. Описує сутність праці як навчального предмету у спеціальній школі, що несе в собі корекційний потенціал впливу на пізнавальну діяльність та як пропедевтичної ланки з підготовки до подальшої соціалізації дітей з вадами психофізичного розвитку.
Курс складається із наступних тем: 1.1. Спеціальна методика ручної праці як навчальна дисципліна; 1.2. Урок – як основна форма трудового навчання у спеціальній школі; 1.3. Трудове навчання в молодших класах спеціальної школи (прикладні питання); 1.4. Корекційна спрямованість трудового навчання учнів з вадами мовлення молодшого шкільного віку.
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 3 кредити, 120 годин загальний обсяг; 40 годин аудиторних, з них: 10 годин лекційних,14 годин практичних, 16 годин лабораторних; 80 годин на самостійне опрацювання.
5.Форма підсумкового контролю успішності навчання: модульна контрольна робота, залік.
- Викладацький склад: кандидат педагогічних наук, доцент кафедри логопедії і спеціальних методик Левицький В.Е.
- Рекомендована література:
- Левицький В.Е., Опалюк О.М. Спеціальна методика викладання ручної праці. Навчально-методичний посібник. / В.Е. Левицький, О.М. Опалюк / – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 2013. – 160 с.
- Миронова С.П. Олігофренопедагогіка. Компактний навчальний курс: Навчальний посібник / С.П. Миронова / – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний університет, редакційно видавничий відділ, 2007. – 204 с.
- Прикладна корекційна психопедагогіка: Олігофренопедагогіка. Навчальний посібник / За ред. О.В.Гаврилова, В.О. Липи / Олексій Вікторович Гаврилов, Володимир Олександрович Липа, Олександр Миколайович Ляшенко, Вадим Едуардович Левицький, Олег Миколайович Опалюк, Євгенія Володимирівна Данильченко, – Кам’янець- Подільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 2014. – 592 с.