Альтернативна комунікація

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Альтернативна комунікація

  1. Навчальна дисципліна «Альтернативна комунікація» передбачає: ознайомлення студентів з психічними та психологічними якостями дітей з порушеннями мовлення, а також моторних труднощів, які призводять до порушення та затримки мовлення дітей, які мають проблеми у психофізичному розвитку та застосування методів альтернативної комунікації для покращення спілкування та навчання, адаптації у соціальній сфері, корекції недоліків їх психічного та фізичного розвитку, виховання морально-вольових якостей, підготовки до самостійного життя.

Міждисциплінарні зв’язки: корекційна педагогіка, спеціальна психологія, психологічна реабілітація, методика реабілітаційної роботи та інші.

Програма навчальної дисципліни складається з одного змістового модуля.

 

  1. Вивчення даної дисципліни гарантує здобуття наступних компетенцій: засвоєння форм, методів та основних понять теорії альтернативної комунікації; вирішення корекційно-оздоровчих завдань в процесі альтернативної комунікації; вміння будувати функціонуючу систему комунікації; розвивати здібності дитини висловлювати свої думки за допомогою символів; визначати потенціальні стимули дитини; враховувати індивідуальні можливості дітей з порушеннями психофізичного розвитку.

 

 

  1. Зміст навчальної дисципліни:

Змістовий модуль 1.

Тема 1: Спілкування як основна потреба в альтернативній комунікації. Теоретичні аспекти процесу спілкування. Розвиток спілкування в онтогенезі. Спілкування як потреба.

 

Тема 2: Альтернативні системи комунікації. Поняття альтернативні системи комунікації. Засоби комунікації не потребуючі спеціальних пристосувань. Технічні засоби комунікації.

 

Тема 3: Планування роботи по навчанню альтернативній комунікації на діагностичній основі. Етапи організації спілкування з дитиною.

 

Тема 4: Навчання альтернативній комунікації дітей з ОПФР. Альтернативна система навчання комунікації «PECS». Ступені навчання альтернативної системи комунікації. Методика навчання альтернативній системі комунікації. Засоби навчання альтернативній системі комунікації.

 

Тема 5: Діагностика потреб дітей у підтримуючій комунікації.  Комунікативна поведінка (вокалізація, погляд, міміка, жести, інтерактивна поведінка). Лінгвістичні здібності ( сприйняття і розуміння, здібність мовного висловлювання, артикуляційна моторика, мова, допомога при комунікації, читання і письмо). Рухові здібності. Когнітивні здібності ( увага, сприйняття, зорове сприйняття, слухове сприйняття, тактильне сприйняття, знаково-символічна діяльність, мислення і пам’ять). Психосоціальні здібності.

 

Тема 6: Підходи до діагностики потреб у підтримуючій комунікації. Онтогенетичний підхід. Середовищний підхід.

 

Тема 7: Навчання елементарним комунікативним функціям. Здійснення вибору дитини. Вимога. Привертання уваги. Відхилення, непогодження. Коментарі. Щоденна соціальна взаємодія.

 

Тема 8: Навчання навичкам ініціювання, ведення і підтримання діалогу. Діалоговий контроль проти діалогової ефективності.

 

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни

 

  1. Форма підсумкового контролю – екзамен.

 

  1. Сімко Алла Володимирівна, кандидат психологічних наук, старший викладач.

 

 

  1. Список основної літератури:

 

  1. Альтернативная коммуникация. методический сборник. Новосибирск, 2012.
  2. Лазина Е., Рыскина В.Л. Коммуникация – это не только слова. Методическое пособие по дополнительной коммуникации для родителей и педагогов. Коммуникация с помощью картинок. Санкт-Петербург, Эвричайлд
  3. Методика учебно-воспитательной работы в центре коррекционно-развивающего обучения и реабилитации: Учеб.-метод.пособие / М. Вентланд, С.Е. Гайдукевич, Т.В. Горудко и др.; Науч. ред. С.Е. Гайдукевич. – Мн.: БГПУ, 2009. – 276 с
  4. Фрост Л., Бонди Э. Система альтернативной коммуникации с помощью карточек (PECS): руководство для педагогов. М.: Теревининф, 2011.