АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Альтернативна комунікація
Міждисциплінарні зв’язки: корекційна педагогіка, спеціальна психологія, психологічна реабілітація, методика реабілітаційної роботи та інші.
Програма навчальної дисципліни складається з одного змістового модуля.
Змістовий модуль 1.
Тема 1: Спілкування як основна потреба в альтернативній комунікації. Теоретичні аспекти процесу спілкування. Розвиток спілкування в онтогенезі. Спілкування як потреба.
Тема 2: Альтернативні системи комунікації. Поняття альтернативні системи комунікації. Засоби комунікації не потребуючі спеціальних пристосувань. Технічні засоби комунікації.
Тема 3: Планування роботи по навчанню альтернативній комунікації на діагностичній основі. Етапи організації спілкування з дитиною.
Тема 4: Навчання альтернативній комунікації дітей з ОПФР. Альтернативна система навчання комунікації «PECS». Ступені навчання альтернативної системи комунікації. Методика навчання альтернативній системі комунікації. Засоби навчання альтернативній системі комунікації.
Тема 5: Діагностика потреб дітей у підтримуючій комунікації. Комунікативна поведінка (вокалізація, погляд, міміка, жести, інтерактивна поведінка). Лінгвістичні здібності ( сприйняття і розуміння, здібність мовного висловлювання, артикуляційна моторика, мова, допомога при комунікації, читання і письмо). Рухові здібності. Когнітивні здібності ( увага, сприйняття, зорове сприйняття, слухове сприйняття, тактильне сприйняття, знаково-символічна діяльність, мислення і пам’ять). Психосоціальні здібності.
Тема 6: Підходи до діагностики потреб у підтримуючій комунікації. Онтогенетичний підхід. Середовищний підхід.
Тема 7: Навчання елементарним комунікативним функціям. Здійснення вибору дитини. Вимога. Привертання уваги. Відхилення, непогодження. Коментарі. Щоденна соціальна взаємодія.
Тема 8: Навчання навичкам ініціювання, ведення і підтримання діалогу. Діалоговий контроль проти діалогової ефективності.